Vansbrohem A - Ö

Adressändring

När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Klicka här  

Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten.

Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag.

Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring. Klicka här 

Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten.

Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns.

Du kan hitta lägenhetsnumret i husets entré eller i ditt kontrakt.

Du som är inneboende ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren vid brevinkastet eller postlådan.


 

Autogiro

Autogiro är en kostnadsfri service som innebär att pengar till hyran överförs automatiskt från hyresgästens konto till Vansbrohem i slutet av varje månad.

Med autogiro kan hyresgästen känna sig säker på att hyran alltid betalas i rätt tid.

Det enda hyresgästen behöver göra är att se till att det finns pengar på kontot ett par dagar innan förfallodagen.

För att ansöka om autogiro ska hyresgästen kontakta Vansbrohems tel. 0281-75400


 

Badkar

Får jag ta bort badkaret i mitt badrum ?

Vill du ta bort badkaret i ditt badrum behöver du först få ett godkännande från din fastighetsskötare.

Detta för att säkerställa att tätskiktet klarar av det.

Badkaret ska då förvaras av dig som hyresgäst.

När du flyttar ut ska lägenheten återställas till ursprungsskick och badkaret ställas tillbaka.

Kontakta oss för att boka en tid.

Får jag installera ett badkar i min lägenhet ?

Finns det inget badkar i din lägenhet är det inte tillåtet att installera ett badkar.

Vid kommande renoveringar kommer badrummen att byggas om till duschplats och ej badkar, och då är badrummet enbart godkänt för duschplats.


 

Balkong och uteplats

Det här gäller för din balkong eller uteplats.

Om du har en balkong eller uteplats är det ditt ansvar att hålla ordning och vårda den.

Ta hand om den så att den ser trevlig ut för dig själv och dina grannar.

 

Blommor

Blommor gör balkongen fin och trivsam och du ansvarar själv för att ta hand om dina planteringar.

Det är viktigt att du förvarar dina planteringar innanför balkongens gränser.

Blomlådor ska alltid hänga på insidan av din balkong så de inte skadar någon om de trillar ner eller skräpar ner på balkonger och uteplatser längre ner i huset.

 

Grillning

I flera av våra bostadsområden har vi iordningsställda grillplatser och uteplatser som kan användas i första hand när du vill grilla.

Balkongen: Hos oss får du endast grilla med elgrill på din balkong.

Det är inte tillåtet att grilla med någon annan typ av grill på grund av störande matos och brandrisk.

Uteplatsen: Du som har uteplats kan använda kolgrill, gasolgrill eller elgrill.

Men det är viktigt att man går en bra bit från huset när man ska grilla så att röken från grillen inte irriterar omgivningen eller att den förorsakar brand.

Tänk på inte ställa grillen för nära fasader, träd eller buskar.

Det viktigaste att tänka på när du grillar är säkerheten.

Håll alltid koll på grillen, visa hänsyn mot dina grannar och grilla försiktigt.

Lämna aldrig din grill utan tillsyn och ha alltid en hink med vatten i närheten så du snabbt kan släcka om olyckan skulle vara framme.

Vid användning av kolgrill är det viktigt att du häller vatten på kolen efter användning.  Kol kan behålla värme och glöd i upp till tre dygn.

Du som grillar är ansvarig för grillen och att den är ordentligt släckt när du är klar.

Om du använder våra iordningsställda grillplatser är det viktigt att du lämnar grillplatsen i gott skick när du är klar.

 

Parabolantenn    

Parabolantenn är ej tillåtet.

 

Rökning

Visa hänsyn om du röker på balkongen och uteplatsen. Röken kan störa dina grannar om den tar sig in i deras lägenheter.

Anpassa därför din rökning så det inte stör någon eller kommer in rök till dina grannar.

Tänk även på att inte slänga fimpar utomhus.

 

Om du bor i en fastighet där det framgår i ditt hyresavtal att det är rökförbud i lägenheten, trapphus, balkong och uteplatser  så är det  helt förbud mot rökning i angränsning till fastigheten.

 

Skaka sängkläder och mattor

Använd gården eller piskställning om du ska skaka sängkläder eller piska mattor.

Damm och partiklar kan annars ta sig in på grannars balkonger eller genom öppna fönster.

 

Sopor

Släng dina sopor direkt istället för att förvara dem på din balkong eller uteplats.

Det kan sprida illa lukt och locka till sig fåglar och skadedjur.

 

Kontakta oss om du vill bygga spaljé eller staket

Det är inte tillåtet att bygga ett staket eller en spaljé utan tillåtelse från oss.

Om du vill bygga en spaljé eller ett staket, kontakta oss.

Vi måste godkänna bygget och vi kan ge dig instruktioner och råd.

När spaljén eller staketet är på plats är det du som ska sköta och reparera det.

När du flyttar ut ska uteplatsen återställas till ursprungsskick.

 

Inte tillåtet att göra hål eller måla

Det är inte tillåtet att göra  hål för att fästa saker på balkongräcken, inglasningar eller fasaden.

Vid önskan om markiser, kontakta Vansbrohem för godkännande.

 

Mata inte fåglar från balkongen eller uteplatsen

Råttor och möss lockas av spilld mat.

Därför är det inte tillåtet att mata fåglar vare sig från balkongen, uteplatsen eller på gården.


 

Bankgiro

Vansbrohem har bankgiro nr 5984-0868. Kom ihåg att ange det ocr.nr som står på din hyresavi.


 

Barnvagnar

För allas säkerhet är det förbjudet att förvara barnvagnar i trapphusen. 

Om det börjar brinna i huset kan barnvagnarna hindra utrymning eller stå i vägen för räddningstjänsten.

  • Barnvagnar ska förvaras i lägenheten eller lägenhetsförråd alt. cykelbodar

 

Bilar

Gårdarna i våra områden är till för våra hyresgäster, inte för bilar.

Du får köra in bilen i ett bostadsområde vid in- och utflyttning eller på- och avlastning.


 

Brandvarnare

Alla våra lägenheter är utrustade med minst en brandvarnare.

Hyresgästen ansvarar för kontroll av funktion.

Du testar den genom att använda testknappen.

Fungerar den inte är det viktigt att göra en felanmälan till Vansbrohem på tel. 0281-75400.

Är den trasig byter vi ut den kostnadsfritt. 

Den ska sitta kvar vid avflyttningen.


 

Bredband

Vansbrohem har ett öppet fibernät som ger ett brett utbud av fibertjänster från olika tjänsteleverantörer.

Kommunikationsoperatören Telia med varumärket Zitius hanterar bredbandsutbudet via en och samma tjänsteportal zmarket.se och här beställer du och byter fibertjänster utifrån ditt intresse och behov.


 

Diskmaskin  

Information till dig som vill installera egen diskmaskin.  

När vi renoverar kök förbereder vi för diskmaskin om det är möjligt med tanke på utrymmesmöjligheter.

Finns det inte förutsättningar för diskmaskin så kommer vi inte att förbereda för det.

Befintliga kök där vi inte har renoverat, skall fastighetsskötaren göra ett besök för bedömning om det är möjligt att installera en diskmaskin. 

Det kan vara så att det inte går att installera en fullstor diskmaskin utan en smalare, då kommer vi att meddela detta.

Skåpet som tas bort ska förvaras av hyresgästen för att kunna återmonteras vid en ev. avflyttning. 

I vissa kök är det inte möjligt att installera diskmaskin. Det kan bero på platsbrist eller att det är saker bakom skåpet som inte går att ta bort för att ge plats åt en diskmaskin.

Då kan man se över möjlighet att installera en bänkdiskmaskin.

  • Det första du gör är en "service-/felanmälan" så att ett ärende skapas för din ev. installation.
  • Du kommer då att kontaktas av din fastighetsskötare som ser över om en installation är möjlig.

Fastighetsskötaren kollar:

Är allt förberett, dvs går det enkelt att ta bort ett bänkskåp till hål för diskmaskin, finns rätt kran, eluttag och avlopp så får diskmaskin installeras. Jordfelsbrytare är inget krav. Däremot är hemförsäkring ett krav.

Om inte hål för diskmaskinen, eluttag och avlopp finns/är förberett så får hyresgästen antingen välja en bänkdiskmaskin om kökskranen är förberedd för detta.  Vansbrohem beställer/installerar de installationer som behövs.  För pris kontakta Vansbrohem.

Bedömer områdesansvarig att diskmaskin inte är tillåtet så går det tyvärr inte att få en diskmaskin i den lägenheten


 

E-faktura

Om du är internetbankskund kan du använda denna tjänst.

Alla som har en internetbank med betaltjänst kan få e-faktura.

Du anmäler dig via din internetbank.

När du har anmält e-faktura, skickar Vansbrohem nästa hyresavi som e-faktura till din internetbank.

Alla uppgifter som OCR-nummer, bankgironummer, förfallodag och belopp är redan ifyllda. 

Det enda du behöver göra är att logga in på din internetbank och kontrollera uppgifterna samt godkänna betalningen.


 

El

I samband med signering av hyresavtal för hyrd lägenhet så godkänner hyresgästen att Vansbrohem registrerar hyresgästens uppgifter i elnätägarens register som är Ellevio.

Hyresgästen kan sen välja valfri elleverantör för förbrukningen. Om man inte gör ett aktivt val själv så anvisas man automatiskt till GodEl.


 

Felanmälan

Anmälan om fel i din lägenhet skall ske till kontoret.

Öppettider samt telefontider:

Måndag 09.00-11.00 samt 13.00-16.00
Tisdag-Fredag 09.00-11.00 samt 13.00-15.00

Tel. 0281-75400

Du kan även skapa en felanmälan direkt utan att kontakta oss, genom att registrera dig som hyresgäst på Mina sidor

 

Akuta fel som uppstår övrig tid vardagar samt helger skall anmälas till jouren för åtgärd om det ej kan vänta till påföljande arbetsdag.

Jouren Tel. 070-7357025

Angående upplåsning:

Hänvisning till ovanstående journummer om det sker när kontoret är stängt.

Kostnad för att vi kommer och öppnar:

Kvällar och helger   1500:- (gäller från 240906)


 

Flyttstädning

När du flyttar från din bostad ska den vara noggrant städad enligt "Vansbrohems checklista för städning" som erhålls i samband med uppsägningen av lägenheten.

Om du inte städar själv måste du se till så att någon annan gör det åt dig. Du kan exempelvis köpa städning från privata företag.

Boka en lägenhetsbesiktning i god tid före avflyttning så att ev. anmärkningar om städning m.m  kan åtgärdas av dig så det är klart till avflyttningsdatumet.


 

Grillning

I flera av våra bostadsområden har vi iordningsställda grillplatser och uteplatser som kan användas i första hand när du vill grilla.

Balkongen: Hos oss får du endast grilla med elgrill på din balkong.

Det är inte tillåtet att grilla med någon annan typ av grill på grund av störande matos och brandrisk.

Uteplatsen: Du som har uteplats kan använda kolgrill, gasolgrill eller elgrill.

Men det är viktigt att man går en bra bit från huset när man ska grilla så att röken från grillen inte irriterar omgivningen eller att den förorsakar brand.

Tänk på inte ställa grillen för nära fasader, träd eller buskar.

Det viktigaste att tänka på när du grillar är säkerheten.

Håll alltid koll på grillen, visa hänsyn mot dina grannar och grilla försiktigt.

Lämna aldrig din grill utan tillsyn och ha alltid en hink med vatten i närheten så du snabbt kan släcka om olyckan skulle vara framme.

Vid användning av kolgrill är det viktigt att du häller vatten på kolen efter användning.  Kol kan behålla värme och glöd i upp till tre dygn.

Du som grillar är ansvarig för grillen och att den är ordentligt släckt när du är klar.

Om du använder våra iordningsställda grillplatser är det viktigt att du lämnar grillplatsen i gott skick när du är klar.


 

Hemförsäkring

När du bor hos oss måste du ha en giltig hemförsäkring.

Du väljer själv vilket försäkringsbolag du tecknar den hos.

Varför ?

En hemförsäkring är ett skydd för dina saker och täcker skador på dina ägodelar.

Den kan också hjälpa dig med till exempel en tillfällig bostad om det skulle ske en större skada på fastigheten, som en vattenläcka eller brand.

Olika försäkringsbolag har olika innehåll så det är viktigt att läsa och jämföra olika hemförsäkringar för att hitta det som passar dig bäst.


 

Hissar

I några av våra fastigheter finns hiss. 

Om fel uppstår kontakta Vansbrohem på tel. 0281-75400


 

Husdjur

Husdjur är tillåtet att ha i din lägenhet, men tänk på att visa hänsyn.

Kom ihåg att det är du som djurägare som har ansvar för att ditt husdjur inte smutsar ner,  skadar lägenheten eller stör dina grannar.

Oavsett vilket husdjur du har är det viktigt att du tar hand om det, ser till att inte störa dina grannar oavsett om det är i din lägenhet eller utanför.

Du ska också hålla rent och luktfritt om det.

För sanering eller skador som du eller ditt husdjur orsakar blir du ersättningsskyldig.

Pälsdjur kan ställa till det för allergiker.

Om du använder tvättstugan tänk då på att göra rent ordentligt efter dig i tvättmaskiner och torktumlare/torkskåp så att det inte ligger hår kvar efter ditt husdjur.

 

Katt

Du har ansvar för din katt och vad den gör, oavsett om det är en inne- eller utekatt.

Tänk på att en utekatt kan ställa till bekymmer för andra boende genom att den exempelvis förorenar lekplatser, vid uteplatser, revir markerar på saker och byggnader eller repar lacken på bilar.

  • Ha alltid uppsikt över din katt
  • Kasta aldrig kattsand i toaletten! Släng sanden i restavfall
  • Se till att din katt inte smyger in till grannar
  • Använd kattlåda och klöslåda till din katt
Hund
  • Hunden ska alltid hållas kopplad i våra och tätbebyggda områden. Det blir en trygghet och säkerhet för alla.
  • Du ansvarar för att rasta din hund utanför våra bostadsområden.
  • Var noga med att plocka upp bajset efter din hund. Släng bajspåsen i närmaste soptunna eller i restavfallet.
Spindlar, Ormar och andra reptiler

Om du vill ha ormar eller andra reptiler i lägenheten måste du ansöka om tillstånd hos oss.

Kontakta oss så skickar vi ut en blankett till dig.

  • Giftiga djur är förbjudna i alla våra lägenheter.
  • Spindlar, ormar och andra reptiler får inte vistas på allmän plats.
  • Djuret ska förvaras i ett terrarium som överensstämmer med Djurskyddsmyndighetens föreskrifter.
  • Terrariet ska vara låst. Fönster, golvbrunnar, ventilationsöppningar och liknande ska vara försedda med säkerhetsnät eller annan anordning som hindrar ormarna från att rymma.

Antalet reptiler ska vara rimligt för att anses som husdjur.

Vad gäller ormar anser vi att en till två är ett rimligt antal.


 

Hyra och betalning

Hyran betalas i förskott och ska vara Vansbrohem tillhanda senast den sista vardagen i månaden (på förfallodagen)

Vi erbjuder olika alternativ för hyresavierna.

 

E-faktura: Anmäl i din internetbank och lägg till Stiftelsen Vansbrohem som mottagare

  • Då kommer hyresavin direkt in i internetbanken för att vidare godkännas av er för betalning.

 

Autogiro: Kontakta Vansbrohem för att få en medgivandeblankett att fylla i för att begära autogiro.

  • Då dras hyran automatiskt i slutet av varje månad.

 

E-post: Kontakta Vansbrohem för att meddela om ni vill ha hyresavin skickad till er via e-post.

 

Mina sidor: Om man loggar in så kan man se sina aktuella hyresavier där.


 

Jour

Efter kontorstid hjälper vår jour dig

Kontakta jouren vid akuta ärenden som inte kan vänta till påföljande arbetsdag. 

 

Telefonnumret till Jouren är 070-735 70 25

Jouren finns tillgänglig vardagar mellan 16.00-9.00 och helger dygnet runt.

För vanliga felanmälningar och serviceärenden avvakta och ring oss nästa dag eller lägg in ditt ärende på Mina sidor.

När du ringer behöver du uppge lägenhetsnummer, namn och adress.

 

Utelåst 

Om du blir utelåst på en vardag under kontorstid, kontakta oss på:

  • Ring 0281-75 400

På kvällar, 16.00-9.00 och helger, kontakta vår jour:

  • Ring 070-735 70 25
Vi kontrollerar att du har rätt att komma in

Vi kontrollerar alltid att vi släpper in rätt person i lägenheten.

Detta görs genom att vi bara släpper in personer som står skrivna på kontraktet och kan identifiera sig med id-handling, som id-kort eller körkort.

Kostnad för att vi kommer och öppnar
  • Kväll och helg: 1500kr (gäller från 240906)

Du betalar via faktura. 


 

Temperaturen i din bostad

Temperaturen i din bostad ska vara 20–21 grader. Värmen i din lägenhet sätts på automatiskt när det blir kallt ute. Ju kallare det är ute, desto varmare vatten skickas ut till elementen. När det istället är sommar och varmt finns tips på vad du kan göra för att få det svalare.

Kallt i lägenheten

Under de kallare årstiderna ska det vara 20–21 grader i våra lägenheter. Folkhälsomyndigheten rekommenderar att temperaturen i en lägenhet bör vara cirka 20 grader och aldrig lägre än 18 grader. Värmen i din lägenhet sätts på automatiskt när det blir kallt ute. Ju kallare det är ute, desto varmare vatten skickas ut till elementen.

Under hösten och våren skiftar temperaturen ute mellan varma dagar och kallar nätter. Det gör att det kan ta ett tag för värmesystemet att hitta rätt balans på temperaturen inomhus. Då kan du uppleva att det blir lägre temperatur i din lägenhet, men det brukar regleras på någon dag.

Kallt hemma? Så här mäter du inomhustemperaturen

Känns det kyligt i lägenheten? Kontrollera först att elementen är påslagna och uppskruvade på max. Om de är på gör du en egen mätning av värmen innan du felanmäler.

Gör så här:

  1. Mät temperaturen mitt i rummet på en meters höjd från golvet.
  2. Om termometern visar 20-21 grader Celsius är temperaturen i din lägenhet rätt.
  3. Om termometern visar under 20 grader Celsius flera dagar i rad – Gör en felanmälan på Mina sidor eller kontakta oss.

 

Kalla element betyder inte att det är kallt i lägenheten

När ditt element känner av att det är rätt temperatur i din lägenhet stängs det av. Efter ett tag svalnar det till samma temperatur som i rummet. Det är därför du ibland kan känna att elementen är svala, fast det är kallt ute. Blir det svalare än 21 grader i rummet värms elementet upp igen.

Så får du bra temperatur i din lägenhet  

Möblera rätt.

Ställ möbler en bit ifrån elementen och se till att gardinerna varken hänger ner över elementen eller elementens termostat.

Varmluften från elementen måste kunna cirkulera och spridas ut i rummet. 

Annars kan elementen stänga av sig, och det blir kallt i rummet.

Om en gardin täcker termostaten uppfattar den det som om det är varmare än vad det är.

Även då kan elementet stänga av sig.


Vädra kortare stunder

Vädra snabbt och effektivt när det är kallt ute – max fem minuter.

Använd fläkten enbart när du lagar mat

Om fläkten eller spiskåpan står på i onödan dras värmen ur lägenheten och ersätts med kall luft.

Rengör fläktens filter regelbundet med varmt vatten och fettlösande diskmedel.

Håll ventiler öppna

En del lägenheter har synliga tilluftsventiler vid fönstret eller inne i lägenheten.

Tilluftsventilerna släpper in frisk luft och frånluftsventilerna, som ofta sitter i badrum och kök, släpper ut den gamla luften.

Vrid inte på ventilerna eller täpp till dem.

Den friska luften som strömmar in sprider värmen i lägenheten och ger ett bra inomhusklimat.

Stänger du ventilerna ökar risken för kalla golv och drag i lägenheten.

Gör rent ventilerna

Rengör ventilerna med jämna mellanrum, minst två gånger om året. Torka av dem utvändigt med ljummet vatten och ett milt rengöringsmedel. Ändra inte inställningen.

Fler tips
Vädra bort fukt i badrummet

Bra ventilation behövs för att undvika att det blir fuktskador i badrummet.

Det enklaste sättet är att låta badrumsdörren stå öppen.

 

Våra tips för ett svalare hem

Eftersom vi som fastighetsägare inte kan göra något för att sänka inomhustemperaturen, kommer här några tips på hur du bland annat kan minska värmen något i din lägenhet:

  • Öppna inte fönstren under dagen. Öppna istället upp under natten när luften är svalare
  • Använd gardiner, persienner eller markiser
  • Ha en sprejflaska till hands både dag- och nattetid för snabb svalka
  • Stäng av onödiga apparater i hemmet då de alstrar värme
  • Håll eventuella ventiler öppna för att få in frisk luft

 

Tvättmaskin

Information till dig som vill installera egen tvättmaskin

Det första du gör är en "service-/felanmälan" så att ett ärende skapas för din ev. installation.

Du kommer då att kontaktas av din fastighetsskötare som tittar om en installation är möjlig.

Han kommer att bedöma om du får ha en tvättmaskin i ditt badrum. 

All bedömning görs framför allt för din egen säkerhet genom lagar/regler och tvättmaskinstillverkarens IP-klassning.

 

Fastighetsskötaren kollar:

För att få ha tvättmaskin, krävs jordfelsbrytare samt ett mått mellan duschhuvudplacering och tvättmaskinen på 120 cm,  att det finns godkänt eluttag (jordat) samt avlopp och vatten tillgängligt.

Alternativt om du har badkar, då får du ha en tvättmaskin bredvid badkaret men måste då ansluta tvättmaskinen i en fast elinstallation.

Om placeringen mellan tvättmaskin och duschhuvud överstiger över 120 cm men det inte finns eluttag, vatten eller avlopp bedömer vi om detta är möjligt att installera. Vill ni ha detta installerat så tillkommer en kostnad på eran hyra.

Om måttet understiger 120 cm kan det i vissa fall (där plats finns) installeras en duschvägg.

Då är det ok att ha en tvättmaskin bakom. Det är enbart Vansbrohem som bedömer om plats för duschvägg är godkänd.

Bedömer områdesansvarig att måttet understiger 120 cm och det inte går att sätta upp en duschvägg så får ni tyvärr inte ha tvättmaskin i eran lägenhet.

 

Tvättmaskin (egen privat in- och urkoppling)

In- och urkoppling av egen privat tvättmaskin i lgh. görs inte av Vansbrohem.

Du får beställa arbetet själv av elektriker som Vansbro El eller annan som har elbehörighet.

(Under förutsättning att vi har godkänt att det går att ha tvättmaskin i lägenheten)


 

Trapphus och Källare

Håll trapphuset och källargångar fria från saker !

För din och dina grannars säkerhet accepteras inte att det förvaras saker i trapphuset eller ställs i källargångar.

Trapphuset är din väg ut och räddningstjänstens väg in om det brinner.

Ambulanspersonal med bår måste också kunna komma fram.

Det som förvaras i trapphus och källare utgör dessutom en stor brandfara.

  • Cyklar och sparkar ska förvaras i cykelbodar
  • Barnvagnar ska förvaras i lägenheten eller lägenhetsförråd alt. cykelbodar
  • I vissa undantagsfall tillåts rullatorer i trapphus
Saker som står i trapphuset eller i källaren slängs eller tas om hand.

Nolltolerans för saker i trapphusen gäller för dig som hyresgäst och besökare.

Saker som tagits om hand kan hämtas mot en avgift.

Avgiften som kommer att faktureras är personalens arbetstid.

Kontakta oss om du behöver hämta ut något som Vansbrohem tagit hand om.

Saknar du förvaringsutrymme?

Kontakta oss om du vill hyra ett extra förråd.


 

Vägg-TV

Vi rekommenderar bordsstativ, vi medverkar inte vid uppsättning av vägg-TV.

Det är tillåtet att montera vägg-TV i din lägenhet.

Tänk på att välja rätt väggfäste är väldigt viktigt när du ska sätta upp din TV på väggen.

Det bästa är att fråga i butiken där du köpte din TV så att väggfästet passar perfekt till just din modell.

Dock är det viktigt att tänka på är hur du monterar den.

En del fästen och tv-apparater kräver rejäla infästningar och vissa apparater har fläktar på baksidan.

Båda dessa kan orsaka skador som inte är okej och som du kan bli ersättningsskyldig för på den dag då du flyttar ut.