Öppet fibernät/Tv och streaming Lagom

 

Frågor och svar om öppet fibernät

samt Tv och streaming Lagom:

 

1. Vad innebär ett öppet nät för mig som hyresgäst hos Vansbrohem?

Vansbrohem har ett öppet fibernät som ger ett brett utbud av fibertjänster från olika tjänsteleverantörer.

Kommunikationsoperatören Telia med varumärket Zitius hanterar hela tv- och bredbandsutbudet via en och samma tjänsteportal zmarket.se och här beställer du och byter fibertjänster utifrån ditt intresse och behov.

 

2. Vilket tv- och streamingpaket ingår i hyran?

Tv och streaming Lagom ingår i din hyra och den aktiverar du på Telias hemsida på telia.se/aktivera.

Paketet har 25 kanaler och 20 playtjänster. Läs mer här: telia.se/produkt/kollektiv-lagom

Du kan när som helst utöka ditt tv-utbud, uppköpserbjudanden och fler streamingpaket finns på telia.se/merinfo och på Mitt Telia

 

3.Vad är Telia Play?

Streamingtjänsten Telia Play ingår i Telias tv- och streamingpaket.

Det innebär att du kan ta med dig ditt tv-utbud i mobilen och surfplattan eller via en Chromecast eller Apple TV.

Se ditt tv-innehåll var du vill, när du vill både hemma och i hela EU/EES.

Här hittar du information om hur du kommer igång Aktivera Telia Play – Telia.se

 

4. Går det att beställa snabbt bredband nu när vi har ett öppet nät?

Ja, i samband med övergången till Telias öppna nät Zitius den 22-26 januari 2024 uppgraderades kapaciteten.

Om du vill kan du beställa snabbare bredband på zmarket.se

 

5. Hur aktiverar jag tv-tjänsten som ingår i hyran?

Börja med att kontrollera om du redan har aktiverat din tv-tjänst.

Har du redan gjort det tidigare behöver du inte göra någonting.

Så här kan du ta reda på om du har aktiverat din tv-tjänst:

Logga in på Mitt Telia med BankID.

Titta på översikten Mina abonnemang.

Om Telia Tv finns i din lista är din tv-tjänst redan aktiverad.

Du hittar din identifikationskod och kontrollkod längre ner under rubriken ”koder”.

 

Om du inte har aktiverat din tv-tjänst gör du det på telia.se/aktivera

Skriv in din adress och var noga med att välja rätt lägenhetsnummer.

Tv och streaming Lagom är tillgängligt för aktivering och uttag av personliga koder.

Under rubriken Ingår i gruppavtal, klicka i Tv och streaming Lagom.

Därefter klicka på knappen Fortsätt till nästa steg

 

6. Hur får jag hjälp med tv-tjänsten?

Sedan den 26 januari 2024 tar Telia över all support och hantering av tv-utrustningen.

Då är det Telia du vänder dig till om du behöver hjälp med din tv-box eller har andra frågor om tv.

 

Varför måste jag legitimera mig när jag kontaktar Telia?

Det ska kännas tryggt och säkert när du kontaktar oss.

Därför legitimerar vi alltid våra kunder i butik, via telefon eller på telia.se. 

Om du inte har möjlighet att legitimera dig med bank-id rekommenderar vi att du snarast möjligt beställer en personlig kod som du använder för alla dina ärenden hos Telia.

Läs mer på telia.se/id.

Du ringer och beställer din personliga kod hos Telia på 020-20 20 70 och vänta kvar tills samtalet kopplas fram till en agent.

Du får din personliga kod på posten inom 5 arbetsdagar.

I Telias butiker kan du även legitimera dig med id-kort eller körkort.

 

 

7. Nu har jag fått en ny tv-box från Telia. Vad gör jag med den gamla tv-boxen?

Din gamla tv-box lämnar du in på Bäckdalens återvinningscentral.

 

8. Hur kopplar jag in nya tv-boxen?

Så här gör du Koppla in tv-box från Arris med identifikationskod (telia.se)

Tv-box från Telia samt fjärrkontroll

 

9. Jag ska flytta, behöver jag göra något?

När du flyttar behöver du avaktivera dina fibertjänster så att den som flyttar in på adressen kan aktivera tjänsterna i sitt namn.

Kontakta oss på 020-20 20 70 så hjälper vi dig att flytta med eller avsluta dina tjänster.

På så sätt undviker du även onödiga fakturor.

Efter beställd flytt eller avslut av tjänster kommer du att få en retursedel hemskickad för retur av tv-utrustningen.

 

10. Hur hyr jag film?

Läs mer om hur du hyr film här: Hyr film via Arris tv-box – Telia.se

 

11. Jag har inte använt tv från Telia tidigare. Hur kommer jag igång?

Beställ och aktivera enkelt Tv och streaming Lagom på telia.se/aktivera Följ dessa steg:

Skriv in din adress och var noga med att välja rätt lägenhetsnummer.

Tv och streaming Lagom är tillgängligt för aktivering och uttag av personliga koder.

Under rubriken Ingår i gruppavtal, klicka i Tv och streaming Lagom.

Därefter klicka på knappen Fortsätt till nästa steg

Här ser du också det som ingår i ditt boende och hur du får din utrustning.

 

Mer information:

Här kan du läsa mer om hur du kommer igång Koppla in tv-box från Arris med identifikationskod – Telia.se

Efter du har aktiverat din tv-tjänst kan du se den på Mitt Telia

Här kan du läsa mer om hur du lägger in koder i tv-boxen telia.se/tvkoder

Behöver du hjälp, ring kundtjänst på 020-20 20 70.

 

12. Hur kan jag se på tv i hela bostaden?

Det finns två sätt att se tv i flera rum i bostaden:

Telia Play
Den kostnadsfria streamingtjänsten Telia Play ingår i alla tv- och streamingpaket från Telia.

Det innebär att du kan ta med dig ditt tv-utbud i mobilen och surfplattan eller via en Chromecast eller Apple TV.

Se ditt tv-utbud var du vill, när du vill både hemma och på resan i hela EU/EES.

Här hittar du information om hur du aktiverar Aktivera Telia Play – Telia.se och kommer igång Kom igång med Telia Play – Telia.se

 

Tvillingabonnemang
Med Tvillingabonnemang kan du titta på dina tv-paket på flera tv-apparater i olika rum.

För dig som har tv via fiber kan du beställa upp till fyra Tvillingabonnemang till en extra kostnad.

För att beställa och använda Tvillingabonnemang behöver du en tv-box per tv som du beställer till en extra kostnad.  Tvillingabonnemang - Se på tv i flera rum (telia.se)

  

13. Jag vill ha fler tv-kanaler än vad som ingår, hur gör jag? Vad finns att välja på?

Du beställer enkelt fler tv-kanaler, ytterligare tv- och streamingpaket i samband med att du aktiverar fibertjänsterna på telia.se/aktivera.

Där får du erbjudanden anpassade utifrån vad som ingår i boende.

Om du redan har aktiverat Tv och streaming Lagom så går du istället in på Mitt Telia och beställer fler tv-kanaler, eller ytterligare tv- och streamingpaket.

Du kan även ringa Telias kundtjänst på 020-20 20 70 eller besöka någon av Telias butiker och återförsäljare.

Du hittar alla Telias butiker och återförsäljare här Butiker & återförsäljare - Telia.se

Du kan läsa mer om flera erbjudanden för dig som har kollektiva fibertjänster från Telia i ditt boende här telia.se/merinfo

  

14. Hur kommer jag i kontakt med Telia om jag har frågor om tv?

Telia legitimerar alltid sina kunder i butik, via telefon eller på telia.se
Om du inte har möjlighet att legitimera dig med bank-id rekommenderar vi att du snarast möjligt beställer en personlig kod som du använder för alla dina ärenden hos Telia. Läs mer och beställ på telia.se/id. Du ringer och beställer din personliga kod hos Telia på 020-20 20 70 och vänta kvar tills samtalet kopplas fram till en agent. Du får din personliga kod på posten inom 5 arbetsdagar.

I Telias butiker kan du även legitimera dig med id-kort eller körkort.